fredag den 8. august 2008

Opskrift pa beskrivelse praktikopholdet

Vi har fra University College SJ faet udstukket nogle retningslinier, som vi skal folge for at beskrive faglige elementer, som jeg allerede har beskrevet her pa siden. Men jeg vil med det folgende beskrive praecis, hvad det omhandler.

A: Beskriv i bloggen dine overvejelser (Inden opholdet)

- Det jeg allermest ønsker at få ud af opholdet er…
- Den største faglige udfordring tror jeg bliver…
- Den største personlige udfordring tror jeg bliver…
- Min største bekymring er…
- Det, jeg tænker det betyder at være dansk i udlandet er…
- Det, jeg kommer mest til at savne bliver nok…
- Når jeg kommer hjem håber jeg at have styrket…

B: Institutionsbeskrivelse (Efter 4 uger)

Præsentation af jeres institution, herunder: Institutionens lovmæssige tilhørsforhold og samfundsmæssige betydning:

- Hvordan ser den ud? Hvor ligger den? Giv læseren en beskrivelse suppler med billeder.
- Hvilken samfundsmæssig funktion har institutionen?
- Hvordan er den placeret indenfor det administrative system (hvilket ministerium, evt. hvilken international organisation, lovgrundlag e. lign., der beskriver institutionens overordnede formål).
- Er den privat, hører den til en organisation, får den tilskud fra staten, ”community” eller hvorfra?
- Er der forældrebetaling/brugerbetaling?
- Normering

C: Beskriv dine mål (Efter 6 uger)

- Hvad ønsker du at opnå med din praktik? Hvilke mål har du sat dig? Hvilken viden vil du få brug for, for at nå dine mål?
- Hvilke faglige holdninger har du oplevet må bearbejdes for at forstå den pædagogik og det samfund du færdes i?

D: Institutionens pædagogik (Efter 10 uger)

- Hvilken uddannelse har de ansatte i institutionen?
- Hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde, der ville bliver varetaget af pædagoger i Danmark?
- (Hvilke pædagogiske uddannelser findes der i landet?)
- Hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i forhold til børn eller brugere?
- Er den styret af en ”læseplan” eller andre forordninger?
- Hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte sig?
- Hvilke sider af læringen lægges der vægt på?
- Hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig?
- Hvordan ser en typisk dag- uge ud?

E: Indlæg i bloggen (efter 12 uger)

Indlægget skal indeholde en beskrivelse af din hverdag således at studerende i Danmark kan få et realistisk indblik i denne. Du må altså gerne skrive noget om hvorledes livet uden for praktikken ser ud, men der skal også være beskrivelser fra din institutionshverdag.

F: Om kulturen (efter 16 uger)

- Hvilke grupper benytter institutionen (er den f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse, politiske, etniske grupper – og har det nogle betydning)?
- Hvordan rummes forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion, politiske forhold, mindretal mv.)
- Hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det?
- Hvordan inddrages forældrene/familierne i institutionens liv?
- Hvilken institutionskultur er der på stedet? Er der diskussioner/refleksioner? Er der stærk styring fra ledelse? Er der udefra vedtagne retningslinier som er bestemmende for arbejdet/pædagogikken?

G: Indlæg i bloggen om: (Inden hjemrejse)

Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet?
- Fx ud fra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i?

- Hvad har du lært om dig selv?
- På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig?
- Hvorledes reagerer du i fremmede forhold?
- Er der noget i dit menneskesyn og barnesyn der evt. har ændret sig?
- Andet?

H: Afrunding af din blog (Efter hjemkomsten)

Skriv en kort opsamling og fx lidt om at vende hjem, samt et venligt farvel til dine læsere.

Tak til Mette Nymann, som har skrevet alt dette ind pa hendes blog - jeg sender en venlig tanke til Afrika :-)

Ingen kommentarer: